Pečovatelská služba - příklad dobré praxe
7. dubna 2021 Pečovatelská služba

Pečovatelská služba - příklad dobré praxe

Pečovatelská služba Farní charity Litoměřice má nyní v terénu okolo 100 klientů, k nimž dochází různě, např. 1x týdně, od pondělí do pátku, ale i 3x denně každý den včetně víkendů a svátků.

Pan Jiří žije sám ve 2. patře v bytě činžovního domu, kde je pouze spousta schodů. Nemá žádnou rodinu ani přátele kromě bratra, se kterým se stýká jen sporadicky, protože neměli dobré vztahy. Naši péči využívá dlouho, zpočátku však potřeboval pomoci pouze s nákupem potravin, obědů a menším úklidem. Jeho zdravotní stav se zhoršil natolik, že přestal vycházet ven z bytu, přestože měl doma malého pejska. Poté došlo k tomu, že musel být hospitalizovaný v nemocnici, a to dlouhodobě. Námi byl kontaktován bratr, který zajistil přemístění pejska. Zhruba po půl roce nás kontaktovala sociální pracovnice městské nemocnice s žádostí, zda by mohli pana Jiřího pustit domů, protože už se cítí lépe, a domácí pohoda by mu spíše prospěla. Následně došlo ke společné domluvě a při propuštění z hospitalizace jsme k panu Jiřímu okamžitě přispěchali, aby měl zajištěnou péči ještě tentýž večer. Následovalo tedy sociální šetření, změna individuálního plánu a rozšíření stávajících služeb. Nyní jsme k pánovi začali chodit 3x denně každý den v týdnu a poskytovali kromě úklidu a nákupů ještě pomoc s péčí o jeho osobu. Nyní jsme mu pomáhali s pravidelnou hygienou ve vaně, praním prádla, převlékáním osobního oblečení nebo tréninkem chůze po bytě. Paní pečovatelka mu dokonce připravuje jeho oblíbené bramboráky a řízek s bramborovým salátem. 

Po prvním šetření jsme okamžitě kontaktovali Úřad práce, který znovu obnovil Příspěvek na péči, který pan Jiří každý měsíc dostával. Vzhledem ke zhoršení zdravotnímu stavu jsme mu okamžitě pomohli zažádat o zvýšení dávky, což se nám také podařilo. 

Dalším bodem na seznamu bylo pomoci pánovi zajistit pohledávky, které mu vznikly na bytě za dobu jeho nepřítomnosti. Když byl v lepší formě, nastrojili jsme ho a dojednali schůzku v bance, kam jsme ho služebním automobilem doprovodili. Největší problém pro nás bylo sejít schody, kterých má v domě, ve kterém žije, požehnaně. Pohledávky se týkaly elektřiny, plynu a poplatků za byt a byly kladně vyřízeny. Již se pan Jiří nemusí bát toho, že by mohl přijít o byt nebo měl problémy s přívodem elektřiny a plynu. 

Po propuštění měl pan Jiří velký problém s chůzí a přemísťováním, a tak jsme mu zařídili kvalitnější pojízdné chodítko, o které se opíral, když se zvedal z rozkládacího gauče, na kterém spal. Když potřeboval, mohl se na něj posadit a nabrat síly. Co se týče postele, bylo zřejmé, že gauč na kterém doposud spal, je nevyhovující pro jeho zdravotní stav. Gauč byl rozložený, starý, a aby se vyspal, musel ho mít vystlaný spoustou dek, protože z něj lezla péra. Díky dobré spolupráci Pečovatelské služby Farní charity Litoměřice s městem Litoměřice (zajištění odvozu starého gauče), Diecézní charitou Litoměřice (zajištění nákupu nové postele a matrace) a údržbáři Farní charity (smontování postele), obdržel pan Jiří zdarma postel, která je pro jeho potřeby ideální, protože je vyšší, širší a kvalitnější než původní gauč. 

V neposlední řadě byla panu Jiřímu zajištěna odborná péče zdravotních sestřiček z Domácí zdravotní péče Farní charity Litoměřice, které se starají o správné podání léků a rehabilitaci celého těla. 

Bc. Alena Mohauptová

vedoucí a sociální pracovník - Pečovatelská služba
Tel.: 731 402 424 E-mail: WerxRWcg38Hz-~l7VX~pT6bl85prRb~lW5pJ